krav på ombyggnad

Läste i DN i helgen att det är hårdare krav på byggnader på väg. Och inte bara nybyggnader utan även ombyggnader. OCh det är bra.

Håller just på att planera ombyggnad hemma. Jag gick med värmekamera när det var som kallast och hade en period då jag gärna hade rivit allt. Men nu har jag funderat vidare. OCh nu är målet att nå nybyggnadskraven vad gäller energianvändning för elvärmd villa, alltså 75 kWh/m2 och år. Idag ligger vi på  ca 130 kWh/m2år.

Så närmaste projektet är att riva ut hela övervåningen och  se till att vindsisoleringen (idag 15 cm spån) blir riktig.

Sen är jag fundersam på uppvärmningen, idag direktel, och jag övervägen frånluftsvärmepump med solfångare men det finns ju ingen plats i dessa 1800 tals hus.

forsättning följer



