gå 1,5 h för godis

Jag ville verkligen inte kliva in i en bil i helgen, så barnen fick välja. Göra eget godis hemma med blockchoklad, marsipan osv eller promenera till affären 4 km enkel väg.

Så då blev det promenad, helt utan betänketid.

1,5 timmar tog det.

Och då börjar jag fundera på energibalansen. Hittade en sida, http://www.viktvakten.se/, där jag kunde räkna fram att en person på 30 kg som promenerar i 90 minuter gör av med ca 200 kcal. (sidan har ett stort minus för mig som ingenjör, de skriver inte ut vilken enhet de räknar i utan i texten kam man läsa ”kalorier” fast enheten är kcal, alltså kilokalorier)

Med de här eländigt stora godispåsarna köper de lätt lite mycket godis, 2 hg, och på samma sida hittar jag att 200 g godis innehåller ca 700 kcal.

Så en promenad på 1,5 timmar för ett barn som köper godis för 20 kr ger ändå godisätandet ett energiöverskott på 500 kcal, och det är i storleksordningen 1/3 av dagsbehovet….



