gratis energi, som förr i tiden

Läste i Fastighetshjälpen nr 4 2009 (försökte hitta den på nätet men hittade den inte http://www.fastighetshjalpen.info)

där fanns en kul artikel och ett spännande koncept

– byggnaden värms och kyls med bergvärmepump och elen kommer från egen vind eller solkraft.

Alltså man köpen inte bara en värmepump, man köper även produktionen av el till värmepumpen.

Och det är ju också rätt. Ska jag bygga något som behöver energi ska jag ju också se till att jag får tillgång till hållbar energi.

Det blir lite som förr i tiden, behöver jag kraft till en såg, då bygger jag sågen bredvid ett vattenfall. Behöver jag driva kvarnhjul i kvarnen så sätter jag propellrar på kvarnen.
och behöver jag el till min värmepump, såklart bygger jag ett vindkraftverk.

Härligt tänk, så när du bygger ett nytt hus som behöver el, bygg ett vindkraftverk samtidigt så du har el till huset.

1 Response to “gratis energi, som förr i tiden”



Comments are currently closed.




