20 grader är 25 grader

jag har hunnit vara i några hus och pratat med folk om hur varmt de har det.

Standardsvaret är
– vi har väl 20-22 grader

så tar jag fram termometern och mäter temperaturen i rummet,
(alltså inte vid fönstret där man brukar sätta sin termometer, där vid fönstret där man har en av de ”kallaste” platserna i rummet)

och när jag mäter har de i praktiken en rumstemperatur på 24-26 grader.

– oj då, ja men det är skönt och det ingår i hyran. Man vill ju inte frysa.

Och jag håller med, inte ska man gå och frysa. Jag hatar att frysa.
Jag tycker det är kul hur vi fungerar. Jag gissar att vi i några årtionden har hört att man ska ha 20 grader inne, alltså tror man att det är 20 grader inne, oavsett temperatur.
senast i går var jag hemma hos några som verkligen hade 20 grader, och dom gick med ylletröja och raggsockar inne…



