energirådgivning strider mot den mänskliga naturen

Jag börjar förstå varför energirådgivning inte fungerar, det strider mot den mänskliga naturen.

Det slår mig att jag har ju läst om hur vi fungerar.

Vi lär oss saker, drar egna slutsatser och gör olika val. Och efter det försöker vi hitta tecken på att vi gjort rätt. Vi ser det vi vill se, vi söker bekräftelse.

Så när jag köpt en dyr bil har jag massa argument varför det var värt pengarna. Jag har lärt mig att ekologisk mjölk är dyrare alltså köper jag vanlig mjölk som är (eventuellt 50 öre dyrare så på ett år har jag sparat 50 kr)

Och här är problemet, jag har köpt ett hus för hur mycket som helst med ett jättelån, jag har valt inredning som är precis som jag vill ha den. Och jag vill nu ha bekräftelse på att jag har gjort ett bra köp, att huset är bra och att jag har en snygg inredning som ligger rätt i tiden.
Då fungerar inte energirådgivning som pratar emot allt detta, energiråd som säger att man ska byta ut pannan, byta ut än det ena än det andra.

Helt enkelt energirådgivning bekräftar inte den enskilde personens värld alltså fungerar det inte.



