Energimärkning

Det här vet jag inte om jag vill skriva egentligen. Det var inte så imponerande siffror.

Satt och räknade på vilken skillnad det är mellan olika energiklasser för tvätt och tork apparater.

Nu vet den här

Jag undersökte hur stor skillnad det är mellan klass A och klass C för tvätt och torktumlare tillsammans med en tvätt per dag.

Och skillnaden var tyvärr inte så imponerande.

Om jag väljer energiklass A istället för C sparar jag ca 300 kWh/år. (4 kg/tvätt och 1 tvätt/dag), och använder jag maskinerna lite mindre, typ varannan dag, sparar jag 100 kWh/år.

OK, jag har maskinen i 10-15 år så totalt sparar jag 3-4000 kWh men ändå, det var inte så imponerande besparing. Köper jag en ny plasmaTV märker jag inte den energibesparingen…

Men om jag har en tvättstuga i ett hyreshus där maskinerna används två-tre gånger varje dag, och varje liten besparing ger stor effekt, då använder man inte energimärkningen för dessa ”proffsmaskiner”?? varför är det så?
Som fastighetsägare förväntas man alltså tycka det är kul att titta i det finstilta och hitta 0,23 kWh/kg tvätt, istället för att enkelt titta på en pil som pekar på grönt.



