pengar förstör kunskap

En liten sommar fundering.

Tänk vad mycket kunskap den ekonomiska tillväxten har förstört.
Sommartid lever man ju ibland lite primitivare och får en liten inblick i vilken otrolig kunskapsmängd man måste ha haft för att överleva för 200 år sedan.
Bara att göra upp en eld utan tändstickor, förvara man utan kyl, all djurhållning, planera matförråd över vintern.  Göra sina kläder från tråden till tyget till nålen och och och, det tar ju inte slut. Så mycket man måste kunna när det inte finns affärer. Den enklaste dräng måste ju kunna mängder med saker för att överleva.

Sen kom ekonomiska tillväxten.
Idag behöver jag i princip inte lära mig så mycket. Jag kan ha ett arbete som är en enkel montering och allt jag behöver kan jag köpa i närmaste affär. Och tiden får jag att gå genom att titta på TV.

Det kallar vi utveckling…

Kanske lite hård sammanfattning av samhället, en och annan kan ju lite mer än så….



