billigare eller mindre energi

Funderar och funderar och funderar

Jag har som så många andra en energiräkning hemma som inte riktigt ligger i linje med mina önskemål.

Tyvärr hör jag ett resonemang som är tråkigt.
– jag måste byta leverantör för det är så dyrt.

Alltså man tänker bara att man måste köpa billigare, inte mindre.
– skatten måste bort på bensin för den är så dyr
– köper dansk industrigris istället för svensk friskgris för det är billigare
– handlar kläder på ullared för det är billigare

inte en tanke på att det finns ett alternativ – att köpa mindre.

Själv har jag varit nära att göra lika
var på vippen att installera en luftluft värmepump tills jag besinnade mig.
Nu blir det ny välisolerad ytterdörr och tilläggsisolering på vinden istället och jag räknar med att energianvändingen ska minska lika mycket.

Så välj att inte köpa lika mycket istället för att köpa billigare



